Internetinės parduotuvės: nuo istorijos iki šiandienos perspektyvų
Internetinės parduotuvės | UAB “Flexibility”
Šiandien internetinės parduotuvės užima nemažą mūsų gyvenimo dalį ir leidžia apsipirkti labai patogiu, greitu ir paprastu būdu. Visgi tam, kad elektroninių parduotuvių kūrimas taptų populiarus ne tik visame pasaulyje, bet ir Lietuvoje, tokio verslo modelio pradininkams teko nueiti tikrai ilgą kelią. Nepaisant sunkios pradžios, sparčiai besivystanti technologijų pramonė bei greitas interneto įsiliejimas į visuomenę sudarė itin palankias sąlygas elektroninei komercijai užkariauti rinką ir vietomis net pralenkti iki tol karaliavusias fizines parduotuves. Kaip internetinės parduotuvės atėjo į Lietuvą, ir kokia jų perspektyva šiandien?
Skaičiuoja daugiau nei dešimtmetį
Pirmosios svetainės, siūliusios prekybą virtualioje erdvėje, Lietuvoje susikūrė 2003 metais. Tuo metu dar buvo sunku nurungti įprastus verslus ir prireikė ne vienerių metų, kad susiformuotų poreikis elektronines parduotuves laikyti lygiavertėmis fizinėms bei propaguoti tokį apsipirkinėjimo būdą. Elektroninei komercijai įsisiūbuoti dažnai trukdė žmonių nepasitikėjimas, baimė įsigyti netinkamą prekę, likti apgautiems. Pamažu visiems didiesiems prekybos centrams savo verslus perkėlus į internetą ir visuomenėje vis dažniau prakalbus apie vartotojų teises bei įstatymus, suteikiančius galimybę nepatikusį gaminį grąžinti atgal, elektroninių parduotuvių kūrimas ėmė klestėti. Šiandien internetu apsiperka daugiau nei 30 % šalies gyventojų, o visoje Europoje šis skaičius svyruoja nuo 60 iki 80 %, tad galimybės plėsti internetinę parduotuvę tiek Lietuvoje, tiek tarptautiniu mastu – tikrai palankios.
Auga prekyba maisto prekėmis, drabužiais
Nors šiuo metu nemaža dalis pradedančiųjų verslininkų nė nesivargina steigti fizinės parduotuves ir pirma išbando elektroninio verslo modelį, internetinės parduotuvės taip pat turi savo tendencijas ir tam tikras prekes vartotojai linkę internetu užsisakyti dažniau nei kitas. Paskutiniaisiais duomenimis, didžiausią pelną skaičiuoja drabužiais, elektronikos, maisto prekėmis bei kosmetika prekiaujančios elektroninės parduotuvės. Tai lemia keletas priežasčių. Visų pirma, tai yra būtinybės prekės, kurių poreikis – nuolat atsinaujinantis, – todėl jų pardavimai karaliauja tiek elektroninėje, tiek tradicinėje rinkoje. Žmonės linkę jas įsigyti dažniau ir todėl, kad nuolat greitėjantis gyvenimo tempas priverčia taupyti kiekvieną laisvą minutę, todėl nuolatiniam vaikščiojimui po parduotuves tiesiog nebelieka laiko. Vis dėlto, aiškiai pastebimas ir specifinių, išskirtines prekes ar paslaugas teikiančių internetinių parduotuvių augimas. Vis didėjantys ir populiarėjantys rinkodaros kanalai, naujoji karta, vertinanti kūrybiškumą ir unikalumą, bei sparčiai besivystančios technologijos, leidžiančios pirkti ir išmaniaisiais įrenginiais, suteikia itin palankias sąlygas savo idėjas vystyti virtualioje erdvėje. Dėl šių priežasčių elektroninių parduotuvių kūrimas tapo būtinybe ne tik klasikiniams bet ir šiuolaikiškiems, naujausias tendencijas atspindintiems verslams.